Aega peetakse inimese väärtuslikumaks kapitaliks ning ühtlasi on ajapuudus argipäevas üha sagedasem nähtus (Siimon, 2001). Reinsalu (2013) on ajajuhtimist hästi iseloomustanud tuues välja, et ajajuhtimine tänapäeval tähendab aina vähem mudeleid ning reegleid, aga üha enam kainet mõistust. Sellest tulenevalt oleme loonud järgneva kokkuvõtte elukestvale õppijale, eesmärgiga selgitada ajajuhtimise kontseptsiooni ning olulisust meie igapäevaelus. 

Mis on ajajuhtimine?

Ajajuhtimiseks nimetatakse erinevate oskuste, tööriistade ja tehnikate  kasutamist, mille tulemusena täidetakse konkreetseid ülesandeid, projekte ning eesmärke aega optimaalselt kasutades. Ajajuhtimise hulka kuuluvad planeerimine, jaotamine, eesmärkide seadmine, delegeerimine, ajakasutuse analüüsimine, organiseerimine, ajakava koostamine ning prioriteetide seadmine. (Varga, 2010) Ajajuhtimine on aja teadlik kasutamine, mis võimaldab keskenduda olulisele nii töö- kui eraelus (Siimon, 2004).

Mis on ajajuhtimiseks olulised oskused?

Ajajuhtimise oskuste hulka kuuluvad aega nõudvate tegevuste vältimine ja tähelepanu hajutavate tegevuste piiramine nii, et tähelepanu püsiks tegevusel ning tegevust ei katkestataks. Olulisteks elementideks on ka ülesannete prioritiseerimine, limiitide seadmine, igapäevaste ülesannete planeerimine ning oskus tulla toime ootamatustega. (Velasco, 2010) Planeerimine võimaldab kavandada elu suunda, vaadata tagasi ning analüüsida tegevusi, kuhu aeg on kulunud ning sellest tulenevalt ka õppida (Reinsalu, 2013).

Mis on ajajuhtimise eesmärgid?

Ajajuhtimise eesmärkideks on toetada inimeste töö efektiivsust, tootlikkust ning produktiivsust (Velasco, 2010). Siimon (2004) on omakorda väljatoonud põhilised ajajuhtimise eesmärgid, milleks on aja kasutamise paremini haardesse saamine, aja oskuslikum jaotamine ja ebavajalike ajakulutuste vähendamine. Sellest tulenevalt on oskuslik ajajuhtimine suureks positiivseks mõjuks isiklikule elule, sest efektiivsemalt täidetud ülesanded tekitavad inimeste ellu rohkem vaba aega.

Mida ajajuhtimine mulle annab?

Lakein (1999, 12), kes on ajajuhtimise pioneer on väga hästi öelnud:

“Ajajuhtimise tasuks on kontroll oma aja ning koos sellega ka oma elu üle.”

Antud lause võtab ajajuhtimise olulisuse tabavalt kokku, sest oskuslik ajajuhtimine aitab tõesti erinevaid aspekte oma elus kontrollida. Aja planeerimine aitab teha rohkem, õigemaid asju, aitab paremini otsuseid vastu võtta ning samas tunnetada ka oma töö üle rohkem kontrolli (Reinsalu, 2013). Lisaks sellele on Siimon (2004) laiendanud ajajuhtimisest tulenevaid kasusi:

  1. suureneb tootlikkus;
  2. suureneb rahuldus tööst;
  3. paremad inimestevahelised suhted;
  4. mured aja pärast vähenevad, millest tulenevalt langeb ja pinge;
  5. tugevam tervis, sest oskuslik ajajuhtimine aitab ära hoida vaimset ja füüsilist väsimust, toetab paremaid söömisharjumusi ning aktiivsust.

Kuidas ma saan aru, et pean õppima aega paremini juhtima?

Aino Siimon (2001) on oma raamatus “Ajajuhtimine” välja toonud näiteid ajaprobleemidest, mille hulka kuuluvad:

  1. krooniline ajanappus;
  2. rahulolematus;
  3. raskused tähtaegadest kinnipidamisega;
  4. suur töödekuhi;
  5. kokkulepete tühistamine või edasilükkamine;
  6. süümepiinad;
  7. ületunnid;
  8. ajakadu.

Ajanappus iseloomustab enamus inimesi ning see toob endaga kaasa mitmeid kahjulikke harjumusi nagu pidev kiirustamine, õnnetuste riski suurenemine, füüsilise ning psüühilise tervise halvenemine ning samuti tekitab pidev ülekoormus liigset stressi (Siimon, 2004).

Kasutatud allikad:

Lakein, A. (1999). Kuidas võita aega ja saavutada kontroll oma elu üle. Tartu: Fontes.

Reinsalu, A. (2013). Ajajuhtimine argipäevaks. Tallinn: HAL Consult.

Siimon, A. (2001). Ajajuhtimine. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus.

Siimon, A. (2004). Ajajuhtimine I: Teoreeritlised aspektid. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus

Varga, A. P. Time management. A. P. Varga (toim.), Preface (I-VII). Nova Science Publishers, Inc.

Velasco, M. S. (2010). Time management. A. P. Varga (toim.), Time use efficiency in the graduate labor market requirements of the workplace and the role of: universities (1-39). Nova Science Publishers, Inc.